onsdag 14 mars 2012

Karin (Carl) Larssons blåa

Någon verkar någon ha målat med Larssons färger härhemma. Ja, det är väl inte deras pigment precis, men det är samma som på färgtrappan från Ovolin. Pärlsponten i skrubben och trappan och trappräcket hade jag redan sett var fint isblå. Och matsalen var ju mörkblå. Limfärg för de antikvarier som hävdar att limfärg det hade man bara i taket. Så då vart jag ju lite nyfiken. Hur ser resten ut? Och började peta bakom lister och lösa tapeter. Av 7 rum med färgrester kvar var 3 mörkröda och 2 mörkblå och 2 ljusblå. Och verkligen helmålade, lister, vägg OCH dörr.
De har alltså målat hela huset i den mörkblå, den isblå och den mörkast röda som man kan se här på Carl Larsson kollektionen. Ärligt Fru Råberg, gick du totalt loss? Jag är lite sugen på en matsal med den turkosa i mitten. Jag är inte lika galen som Fru Råberg men å andra sidan har jag ju inte 9 barn.

1 kommentar:

  1. Visserligen gillar jag färg, men jag måste säga att helt mörkröda rum låter ganska läskigt.

    SvaraRadera