måndag 11 mars 2013

The Potting Shed

Innan ett projekt är klar är jag mentalt redan tre bort. Alltså, medans tornrummet fysiskt renoveras håller jag så smått på att samlar ihop idéer till näst-näst-nästa. Det nästa och näst-nästa är redan löst hur det ska göras, så långt som jag nu tycker att det behöver lösas i förväg.

Jag målar med breda penseldrag. Det brukar lösas bäst när man står mittuppeidet.

Iallafall, det viktigaste i mina husdrömmar i en tio år har alltså varit någon form av uterum för gröna tankar, plantering, apelsinträd och en tekanna med väldigt rosa rosor. Växthus, orangeri, vinterträdgård, varianterna är många. det slutar alltid med att jag inte tycker om växthus. Inte såna som jag har råd med i vart fall =)

Min älskade make har fallit hårt för en av mina idéer, och nu börjar det ta form. Vi har ett förråd.

 Och vi har tre par glasade verandadörrar.
Som jag köpte på genbygs internetsida när jag var hemma själv i lördags. Han borde verkligen ta mitt visakort när han går ut...

Kopplar ni?


Yep. Till sommaren är det dags att rensa ur förrådet och konvertera det till mitt orangeri/potting shed. Planen i första läget att sätta in dörrarna på långsidan och riva gipsinnertaket, så att man ser bjälkarna. Vi har ingen aning om hur det ser ut ovanför, men det blir nog bra med lite vitt.

Vi har varit lite fundersamma på taket, glas eller inte, men i första läget tänker jag nog att ha kvar det. Kortsidan mot söder kan glasas upp helt, det släpper in en hel del ljus. Jag vill ju gärna kunna värma upp det till ca fem gradet på vintern.
Vi såldes in på idén ännu mer efter att ha besökt hem och villa-mässa, med Peter Englanders nya uterum. Bara dörrar och ett fönster och det var faktiskt riktigt bra. Hittar ingen bra bild från mässan men typ såhär.
Englanders utedröm
Golvet har jag inte riktigt pejl på. Rustikt, kanske terracotta, nåt som tål jord och slabb och ett och annat tespill....
My Precious...


6 kommentarer:

  1. Oj, hur avundsjuk blev jag nu? MEGA!!!! Ser ut att kunna bli hur trevligt som helst. Har också en sådan dröm, men har inte något att utgå ifrån och kan inte riktigt hitta något ställe i trädgården där det skulle vara perfekt. Kan rekommendera att läsa boken "Drömmen om ett orangeri", skulle nog passa det du funderar på.
    Undertecknat "Grön av avundsjuka"

    SvaraRadera
    Svar
    1. satt jag och läste imorse.... den är grym! funderar på att göra en liknande pigmentblandning här. Jag jobbar hårt på KISS konceptet, så att det inte som vanligt springer iväg så att det blir så stort att det inte blir av... Nu har jag väntat länge nog! vad vill du helst ha, växthus eller nära naturen-rum?

      Radera
    2. Drömmen är väl inte alldeles klar. Men egentligen ville jag nog ha en blandning där ena änden/delen av huset mer var rum och andra änden/delen var växthus. Det kommer inte att gå att realisera i vår trädgård, den är för liten till det, men kanske det kan bli ett växthus åtminstone. Om jag någonsin kan komma på var det kan ställas, dels så att det blir bra ljus, men framförallt så att det ser vettigt ut och blir trivsamt.

      Radera
  2. Detta är så spännande att ha en vinterträdgård! Jag skulle älska att ha en! De är så romantiskt.
    Magali

    SvaraRadera
  3. Oooooohh! Det där ser fantastiskt ut! Kommer att bli toppen.

    Vi hoppade över mässan av just den anledningen, att få en massa oumbärliga idéer som vi inte har råd med :)

    SvaraRadera
  4. Wow, vilka härliga planer! ett orangeri är det enda som jag saknar med vårt hus - det är nåt som verkligen skulle vara kul att ha, öppnar för massor av möjligheter. vilken lyx för er!

    SvaraRadera