torsdag 25 april 2013

Lunden

Drömmer om en vacker lund. Maken hittade ett par plantor med snöklockor, eller klosterliljor som de också kallas. Ett betydligt vackrare namn. Nu står de i krukor och börjar nog blomma vilken minut som helst. Fråga är bara var jag ska plantera dom, vi har mestadels sandig lerjord som äter humus till frukost, så inte idealet för någon som trivs i fuktig, lerig, skogsmark. Har tänkt rätt länge på en lund. Inte ett mörkt woodland med rhododendron, utan en liten glänta bland lövträd. Julrosor, snöklockor, kungsängslilja, krollilja, trillium, vipprams och kaprifol.


 Vi har en "häck" av 20 meter höga lönnar som växer lite oförskämt i tomtgräns. Har tänkt ta ner de flesta och plantera mindre träd en bit in från tomtgränsen. Men det är ett helt vinterprojekt, så kanske inte där just nu. Sen har vi en liten äppellund. Ja, det är ett äppelträd och en på väg att bli spaljerat, men gräset växer fritt. Här vill jag nog låta ängsblommorna härja, kungsängslilja står på listan.

Men här kanske. 
Det här är vad jag kallar för bauhaus-hörnet. Inget modernistiskt alls, bara den klassiska nybörjarrabatten. Man vill ha lite växter och insynsskydd och åker till stormarknadens växtavdelning med en stor kärra och köper lite olika prydnadsträd, lite buskar och en perenn. I det här fallet prydnadskörsbär, magnolia, hängvide, korallkornell, en liten japansk lönn, snöbollsbuske, buskros, hortensia och japanska lyktor.  Sen gräver man upp en oformlig del av gräsmattan och planterar dom, tätt, tätt. De menade väl men det blev så fel. De växer in i varandra och det är alldeles för splittrat utan inramning eller avgränsning mot gräset. Kompletterat med en sandlåda så är bilden total.

Vi började med att räta upp spaljen, sen önskade sig maken att få ta ner hängviden, sen blev det lite mer rensande av lykt-ogräset. Vi breddade den smala krokiga gången och satte lite kantsten, det är väl inte helt rätt men ibland får man jobba med det man har. Funderar på avslut mot gräsmattan.


Det blev en liten paradgång mot gräsmattan, och magnolian kommer nog ta sig bättre nu.

Här tror jag skulle bli en fin plats för lite underplantering med julrosor och snöklockor och kaukasisk förgätmigej 'jack frost'. Något soltåligare halvhögt i framkant som skuggar under sommaren och skyddar magnolian från bollar. 

Just nu slutar gången i ingenting men jag funderar på att göra en stor cirkel, för en naturlig riktningsändring. Eftersom tomtgränsen och huset är på olika ledd krävs en hel del cirklar. Det är ju inte nödvändigt att ha så mycket geometriska former men jag vill kompensera för den stökiga tomtgränsen. det är inte läge att ta itu med den än så jag vill suga in blicken från det fula in till mitten. 

Ett litet vattenspel under fågelmatarträdet kanske. Hade gärna hittat en likadan spaljé till, för att markera slutet på gången. Och min ljudabsorberande murgrönehäck så småningom.

Det är verkligen ett enkelt sätt att förhöja en trädgård innan man vet vad man ska göra av den, att rama in ytorna gör att det ser mer avsiktlig ut och förhöjer det man redan har.

3 kommentarer:

  1. Det hade blivit en perfekt gång med avslut. Annars kan du ju flytta den där porten till annan plats och bygga en pergola över hela gången, det hade varit snyggt också...fylld med rosor :)
    Jag traskar runt i min gråd för tillfället och funderar över vart jag kan ha en sån. Ni har ju den perfekta platsen där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. lustigt att du säger det, jo en pergola hade varit fint där, men vi har lite andra ställen det ska byggas på först, så jag leder upp körbärsträden som en båge. det blir rätt häftigt.

      Radera
  2. Jag älskar hur mycket trodde du lägger i din trädgård. Det är väldigt inspirerande för nybörjaren trädgårdsmästare jag.
    Kram,
    Magali

    SvaraRadera