tisdag 24 mars 2015

Snyggaste radiatorerna i världen

Ibland är det skönt med projekt där man ger någon husnycklarna, drar till jobbet, är där 8 timmar, kör hem och så är det bara för en själv att ställa fram blommorna. Gärna hortensior som man har alla avsikter i världen att hålla vid liv. När vi renoverade tornrummet för ett par år sedan körde jag elementen till tippen, och sedan dess har det varit lite svalt i sovrummet... Men inte nu längre!

Radiatorn är från Lenhovda radiatorfabrik. Det är de största som fick plats men lite för små enligt kW-beräkning, dock har vi klarat oss en vinter utan element så går det nog bra ändå. Tornrummet är rätt unikt med två stora rundade fönster och en glasveranda med 9 spröjsade fönster.


Höjden var det viktigaste för att inte förstöra det vackra fönsterpartiet. Ett litet slottsvred fick det bli, opraktiskt men snyggt, snyggt, snyggt. Koppar och mässing, så 2014! Fjärrvärmen anpassas ju efter en utemätare och i detta rum hade det funnits en poäng med ett termostat eftersom det ju är så många fönster i söder som värmer lokalt, men estetiken får råda här. Totalt gick det på strax under 10.000 men det var också en del arbete med att ändra rören. Radiatorerna enbart gick på fem. Tråkiga radiatorer hade inte blivit så mycket billigare.

Nu är det bara denna hörna kvar. Ett gammalt dörrhål mellan sovrummen som vi sparade för en inbyggd bokhylla. Nu har ju sängen hamnat här mitt framför så jag funderar på att ha en delad dörr där den övre går att öppna utan att flytta sängen och göra den nedre till en osynlig dörr. Komplicerat och spännande.
Och så letar jag list med samma profil som den här! Heja heja!


5 kommentarer:

  1. Önskar faktiskt emellanåt att man kunde göra det lite oftare. Lämna nyckeln till någon som fixar alltså. Men pengarna räcker bara till att göra det någon gång så och så. Lenhovdas element satt jag också och tittade på innan vi kunde konstatera att vi inte skulle konvertera till vattenburet. Verkligen jättesnyggt!
    Ni skulle också kunna fylla igen det mesta av det där hålet och endast göra en eller flera nischer.

    SvaraRadera
  2. Glömde skriva att du får ta listen till ett hyvleri så fixar de en precis likadan. Och det där rummet verkar helt fantastiskt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har tänkt på det där med ett väggskåp, lite orolig för att det ska kännas 80-tal? Listen, de tar ju rätt duktigt betalt för att ta fram ett stål, och ska jag bara ha två meter blir det rätt ordentlig meterkostnad =)

      Radera
  3. Fast ibland har de två olika stål som de kan sätta ihop. Dit vi åker brukar han fixa saker utan att skaffa nya stål. Om väggskåp är 80-tal eller inte kan jag inte svara på, kommer att göra ett i köket med glaskupor och skjutdörrar, men jag tänker när jag ser din bild, att om sängen ska stå där den står så blir det inte så bra med ett skåp där, liksom vid sidan av sängen, men en eller flera nischer kan vara ganska roligt.

    SvaraRadera
  4. This room has so much charm with all the windows, I think it doesn't matter if the radiator isn't the size supposed to heat the room: charm is warm!

    SvaraRadera