onsdag 8 juni 2016

Färdig äppelspaljè!


Frukträdgården har blivit så fin nu, spaljén är på plats. Höjd behövs i ett litet trädgårdsrum. Till slut föll valet på en spaljélösning med armeringsjärn, trädgårdens quick fix.


Inte helt olikt inspirationsbilden från Mars 2015 men det har krävts en del arbete att gå från före till efter. Gräva upp en björkrot inte minst.

Förra våren med fint gammalt nätstaket och narcisser på väg upp.
Allt arbete i trädgården som inte innebär arbete med växter eller gräva får mig  ofta riktigt arg.  Det är som att det är mycket, mycket jobbigare bara för att det är ute. Måla till exempel. Inne har man målarbockar. Ute sitter man som ett S och får myror på benen och kramp i vaderna. Krypa in mellan ett plank och en träd...


Snickra inne med riktiga bänkar är ju inget problem. Att slå i märlor på en flexig pinne kräver ensamhet och ett visst mått vansinne.


Men klart blev det, nu ska jag luckra och gödsla och plantera lite mer växter i listen, så blir det sådär ljuvligt grönt som jag tänkt mig.


Nu var det ju bara ett nätstaket i tomtgräns när spaljén började byggas, men det ser inte så tokigt ut i verkligheten. Grannens plank kommer försvinna ännu mer när äppelträden tar över.


Ängsblommorna tar sig rätt bra under pergolan, men jag har fullt sjå att få med maken på tanken att sånt som är ogräs på andra ställen mycket väl kan ha varit i fröpåsen. Ok, jag är inte helt säker på det själv eftersom jag inte vet vad de heter, men de är lite för många för att vara en slump tänker jag.


Nu är det kvar att plantera en ros borta i gräset.

Så gräs lite här och var. Ta ner det gamla pilestaketet mot grannens häck.

Ta bort plattorna längs med huset och lägga kalksten och plantera lavendel och stockrosor. Dock får det vänta tills vi målat huset en gång till med en ljusare gul.

Och renovera fönstret, men det är inte på trädgårdens att-göra-lista så det så!

Fruktträdgården UPPDATERING
Bygga klart spaljén och plantera tre små träd. Innebär målning, grävning och lite snickrande.
Duk, stenmjöl och stenläggning på uteplatsen. Ta bort busken, spraya portalen grön och plantera klätterväxter. En fontän i mitten
Nytt: Plantering längs med huset



8 kommentarer:

  1. Riktigt snygg spaljé! Och lavendel och stockrosor mot murväggen kommer att bli gudomligt...
    Kram Elin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! lavendel och stockrosor är en stor del av anledningen till att små hus finns tror jag.

      Radera
    2. I Visby fanns en liten plantering med lavendel o rosor, jag blev helt förälskad, nu har jag två lavendelrabatter och rosor i kruka💞

      Radera
  2. Så vackert det blev med spaljen! Håller med maken om att det ser ut som gräs men så är ju sommarängar gräs med blommor i🤔

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara ni inte börjar rensa bort dom så =) Hoppas att det blev något med blommorna också, och inte bara ogräset!

      Radera
    2. Jag har lärt mig av misstagen🤓

      Radera
  3. Eran trädgård kommer att bli gatans stolthet!Det gröna staketet bakom äppelträden är superfint.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, vi får bara se till att få den trasiga diskmaskinen och annat skräp på uppfarten hämtat så är vi hemma =)

      Radera